Kan jeg skrive av hjemmekontor på skatten?
Dec 26, 2024Svaret på dette er som forventet: DET kommer an på!
Først av alt kommer det an på hvilken organisasjonsform du har. Deretter er det en del andre kriterier som spiller inn på mulighetene til dette.
Vi tar utgangspunkt i at du er ansatt eller styremedlem i et aksjeselskap og ønsker å se om det finnes fordeler ved å bruke hjemmekontor.
Det første som kan nevnes er at det er fradragsrett på kontorutstyr og rekvisita som i det vesentligste er benyttet for formålet til bedriften du er ansatt i eller som det er snakk om her.
Dette kan være pc, skjerm, kontormøbler, blekk/toner, papir, stiftemaskin og utstyr tilhørende kontoret. Dette kontoret må ikke være i et eget rom, men må være i ditt eget hjem, altså den plassen du jobber fra når du ikke jobber fra bedriftens lokaler. Dette er hva som skattemessig regnes som hjemmekontor. Du kan i teorien sitte i stuen og jobbe.
Videre så vil det være mulig å få kostnadsfri dekning til hjemmekontor innenfor 2000 kr som inngår i minstefradraget. For de fleste vil ikke dette innebære noe reell reduksjon i skatt fordi de fleste krever minstefradrag (automatisk fradrag på 104.500 kr i 2024) i stedet for fradrag for faktiske kostnader. Dersom du krever faktiske kostnader kan du kreve mer enn minstefradraget men da må summen av fradragene være høyere enn 104.500 kr for at det skal gi økonomisk uttelling.
Skatteetaten skriver følgende metoder godkjennes som skattefri dekning av kontorutstyr for hjemmekontor for arbeidstakere:
- Arbeidsgiveren din kan både låne deg kontorutstyr og gi deg kontorutstyr, men for at det skal være skattefritt må hovedformålet være at du skal bruke det på hjemmekontoret.
- Det er også mulig å kjøpe utstyr til hjemmekontoret selv og få kostnadene tilbakebetalt av arbeidsgiver. Også her må hovedformålet med kjøp av utstyr være til bruk på hjemmekontor for at det skal være skattefritt.
- Dersom din arbeidsgiver gir deg en sum penger som du selv disponerer til kjøp av utstyr, vil det være skattepliktig som lønn. Unntaket er hvis du dokumenterer overfor arbeidsgiveren din hva pengene er brukt til, og det kun er utstyr hvor hovedformålet er til bruk i arbeidet. Et eventuelt overskudd fra den mottatte summen vil være skattepliktig som lønn.
- Løpende utgifter til kontorrekvisita som forbrukes, og som utelukkende brukes i jobbsammenheng, kan refunderes uten skatteplikt. Dette kan for eksempel gjelde toner til printer, printerpapir, skriveblokker, penner mv.
Det er altså adgang til å få en hel del dekket på hjemmekontor uten at det blir beskattet som lønn, så lenge det er relevant til utføringen av arbeidet.
Til sist kan vi ta med noen regler for overtakelse av elektronisk utstyr (mobiltelefon, pc)
Disse skal skattlegges dersom dette overtas av arbeidstaker (enten i arbeidsforholdet eller etter arbeidsforholdets slutt):
Utstyr som er mindre enn 1 år gammelt: |
80 prosent av opprinnelig kostpris |
Utstyr som er mellom 1 og 2 år gammelt: |
50 prosent av opprinnelig kostpris |
Utstyr som er mellom 2 og 3 år gammelt: |
20 prosent av opprinnelig kostpris |
Utstyr som er 3 år eller eldre: |
kr 500 (inklusive merverdiavgift). |
Hold deg oppdatert på økonomiske og uavhengige nyheter!
Litt aktualitet, litt fag og noen tanker rundt hva man bør være oppmerksom på. Setter umåtelig stor pris på at du er på mitt nettsted, bruker det, gratis innhold, betalt innhold eller bruker mine tjenester. Alt tas i mot med takk! Det hele begynte med TikTok!
Du kan når som helst avmelde deg nyhetsbrev og annen info.