Case study: Lønner det seg å la ditt AS betale bilen din?
Jan 09, 2025Det korte svaret: JA
Det lange svaret: Kommer litt an på, men stort sett JA
Hvorfor? Du må betale skatt på pengene og de dukker vanligvis ikke uanmeldt opp på kontoen uten behov for om lag 50% total beskatning. Se vedlagt utregning og forklaring på hvordan det henger sammen.
Se et enkelt budsjett over bilkostnaden for undertegnedes Jaguar Ipace
La oss si at du eier en Jaguar Ipace og lurer på om ikke bedriften skal få æren av å ta kostnadene på bilen heller, inkludert lån og renter og det hele. Det ville effektivt spart deg for ca 154.000 kr i året. Bakdelen? Du ville fått en naturalytelse på nesten det samme lagt til din lønn. En naturalytelse er altså en lønn som ikke utbetales i penger, men er en verdi som det skal betales skatt for. Heldigvis har vi ikke 100% skatt, enda, i Norge, som gjør at din kostnad ikke vil være lik naturalytelsen, men rettere sagt skatteprosenten din multiplisert med naturalytelsen, akkurat som du betaler skatt på lønn.
La oss si du får 145.795 kr i naturalytelse og har en skatt på 32%. Da blir dette 46.654 kr i økt skatt i stedet for en kostnad på 154.000 kr pr år. Selv de minst økonomisk anlagte vil se at dette er litt over 100.000 kr spart i året.
Men er det ikke slik at det alltid er ulønnsomt med firmabil, det har jeg nemlig lært? Nei. Det er ulønnsomt dersom du har en nedbetalt og rimelig bil, som du får relativt høy fordelsbeskatning av. Stort sett så lønner det seg for privatpersonen å få firmabil og heller få den ekstra skatten, fordi bilregnskapet er langt mer komplisert enn kjøpspris.
Nedenfor er det listet opp alle utgifter til bilhold og man kan se av regnestykket at en Jaguar Ipace vil koste ca 150.000 kr pr år å eie. Dette inkluderer forsikring, service, dekk, strøm og ikke minst verdifall og renter. Verdifall og renter er største delen av kostnadene.
Det som vil være et mer interessant spørsmål å stille seg, er, dersom du selv eier bedriften, hva lønner seg da? Det vil nemlig være interessant å kalkulere summen av kostnadene for både deg (skattekostnader) og bedriften (bilhold + arbeidsgiveravgift på naturalytelse).
I tillegg vil det være interessant å ta i betraktning om du har intensjon om å spare penger i bedrift (da vil du merke at det er 22% skatt på årsresultat) eller om du vil maksimere vekst og betalinger (minimere årsresultat, men ikke under 0). Da vil du få 0 skattebyrde, altså ingen ting å betale i skatt. Det er altså skattefradrag på bilkostnader og denne arbeidsgiveravgiften, men bare lik skattesatsen som gjelder (alminnelig skatt som er 22%).
Regnestykket blir veldig kort oppsummert
Bil eies av privatperson
Bilkostnader (154.000 kr) (Reduserer egenkapital med netto 154.000 kr)
vs
Bil eies av AS
Bilkostnader (154.000 kr) (Arbeidsgivers kostnad, reduserer skattemessig resultat)
+ Arbeidsgiveravgift på naturalytelse (20.557 kr) (Arbeidsgivers kostnad, reduserer skattemessig resultat)
+ Ekstra skatt for den ansatte som mottar fri bil (46.654 kr)
Som vi ser her er kostnadene for privatperson langt lavere ved firmabil enn å eie bilen selv. Overraskende nok for mange. Det som er videre interessant er å se om man går i pluss, også om man selv eier bedriften og har interesse av at totalen for bedriften og lønnsmottaker skal bli maksimert (som man typisk vil være når man har betydelig eierandel i bedriften).
Vi beregnet netto egenkapital effekt for den ansatte
Dermed tar vi regnestykket på nytt med hvilken verdi det har for privatpersonen i beregnet egenkapital (lønn etter skatt) for disponeringen:
Bil eies av privatperson
Bilkostnader (154.000 kr) (reduksjon EK privatperson)
vs
Bil eies av AS
Bilkostnader mot privat EK (154.000 kr -> kunne blitt til en nettolønn på 131.412 etter AGA 89,634 kr etter skatt) 89.634 kr
Dette blir altså alternativkostnaden for den ansatte - Hva den ansatte heller kunne fått i lønn etter AGA og personskatt dersom bedriften hadde brukt samme ressurser mot lønnsutbetaling
I tillegg får personen privat skatt på fordelen
Da har vi
Total kostnad arbeidstakers reduserte egenkapital ved at arbeidstaker bekoster egen bil: 154.000 kr (redusert EK privat)
må sammenliknes med
Total kostnad for arbeidstaker ved at aksjeselskap bekoster bilen og gir det som naturalytelse i stedet for å utbetale totalkostnadene som lønn: 89.634 kr (tapt netto lønn) + 46.654 kr (skatt) = 136.288 kr (redusert EK privat)
Differansen er altså hva du sparer på å ha bilen i bedriften (ditt eget AS) hvor du har maksimal interesse av at selskapet skal gå så godt som mulig, samtidig som du betaler minimal skatt:
154.000-.136.288 = 17.712 kr
Ikke all verden, men tross alt egenkapital kroner, som vi nå har lært at er de mest verdifulle kronene, når du sammenlikner din privatøkonomi med ulike økonomiske disposisjoner. Tilsvarer en netto månedslønn på omlag 1.500 kr.
Konklusjon:
Kostnad AS holder bilen: 136.288 kr pr år
Kostnad ansatt holder bilen: 154.000 kr pr år
Besparelse ved å la AS ta bilkostnaden: 154.000 - 136.288 = 17.712 kr pr år
Det lønner seg for både arbeidstaker og arbeidsgiver sett under ett å ta kostnader på bedriften og heller gi den ansatte naturalytelse. Summen av skatt og ulemper for bedriften (inkludert skattefordeler) omregnet i netto lønn for arbeidstaker er mindre enn kostnaden i egenkapital for arbeidstaker som holder bilen privat.
I tillegg kan dette gi store likviditetsmessige fordeler nå VS senere ved at arbeidsgiver (dersom de er likvide og har midler til overs) kan overta den økonomiske belastningen med bilen nå i stedet for at det må kompenseres i ekstra lønn eller utbytte. Ikke nok med det. Man lar også arbeidsgiver / eget selskap overta økonomisk risiko for bilholdet og det teller absolutt i favør dersom man får ekstra kostnader på bilen fordi arbeidsgiver har om lag halv pris på bilhold (betaler 57%) i forhold til hva du har på det, etter bedriften har betalt arbeidsgiveravgift (14.4%) og du har betalt skatt.
For spørsmål om artikkelen, ta kontakt på chat på denne siden - for timebestilling til økonomi, skatt og analyse klikk her
Hold deg oppdatert på økonomiske og uavhengige nyheter!
Litt aktualitet, litt fag og noen tanker rundt hva man bør være oppmerksom på. Setter umåtelig stor pris på at du er på mitt nettsted, bruker det, gratis innhold, betalt innhold eller bruker mine tjenester. Alt tas i mot med takk! Det hele begynte med TikTok!
Du kan når som helst avmelde deg nyhetsbrev og annen info.